Friday, 16 November 2012

6 TUNJANG DALAM KSPK


TUNJANG KOMUNIKASI

Bahasa Malaysia
Bahasa Inggeris
Bahasa Cina
Bahasa Tamil

Fokus Utama
a. Kemahiran Bahasa
mendengar, bertutur, membaca dan menulis
b. Seni Bahasa
keupayaan murid mengungkap keindahan bahasa melalui kepelbagaian aktiviti dan permainan bahasa



TUNJANG KEROHANIAN, SIKAP DAN NILAI

PENDIDIKAN ISLAM


diajar 2 jam seminggu

pengetahuan dan kemahiran asas (Rukun Islam, Rukun Iman, Sirah Rasulullah dan Kalimah Syahadah)
belajar berwuduk, bersuci, pergerakan solat, contohi bbrp akhlak Rasulullah
lakukan amalan harian ikut adab
kenal asas bhs Al Quran, huruf hijjaiyah dan jawi
hafaz bbrp surah pendek dan doa pilihan
aktiviti seperti bercerita, simulasi,  menyanyi, bernasyid, aktiviti hands- on, meneroka dan  bermain

PENDIDIKAN MORAL

diajar 2 jam seminggu

fokus kepada pelakuan moral yang dipupuk secara berterusan sepanjang masa murid berada di sekolah
Tidak dijalankan melalui aktiviti yang spesifik tetapi diterapkan melalui kesemua aktiviti yang dijalankan
nilai murni KSPK :

  • kepercayaan kepada Tuhan, baik hati, bertanggungjawab, berterima kasih, hemah tinggi, hormat- menghormati, kasih sayang, keadilan, keberanian, kejujuran, kerajinan, kerjasama, kesederhanaan, toleransi, berdikari dan berdisiplin


TUNJANG KETRAMPILAN DIRI- PERKEMBANGAN SOSIOEMOSI

Penekanan kepada perkembangan sosioemosi kanak- kanak
Akan alami masalah sekiranya emosi tidak stabil dan mantap
Rangkumi aspek mengenali dan mengurus emosi sendiri, pencapaian emosi yang positif, pembinaan konsep kendiri positif, pembinaan kemahiran berinteraksi dan kemahiran sosial
berlaku sepanjang masa kanak- kanak berada di prasekolah
Tidak dicapai melalui aktiviti spesifik tetapi menerusi semua aktiviti (aktiviti rutin, semasa rehat, semasa makan dan aktiviti p&p yang lain)



TUNJANG PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN ESTETIKA

a) Perkembangan Fizikal dan Penjagaan Kesihatan

perkembangan fizikal mantap amat penting untuk menguasai kemahiran motor halus & motor kasar
sediakan peluang pembelajaran untuk tingkatkan kemahiran motor halus, motor kasar serta koordinasi mata- tangan
Pembinaan amalan penjagaan kesihatan fizikal diri, kebersihan persekitaran dan pemakanan yang  berkhasiat
Aspek keselamatan diri daripada sumber yang sebabkan kemalangan dan bahaya serta langkah menjaga kehormatan diri



b) Perkembangan Kreativiti

Merangkumi seni visual, pendidikan muzikserta drama dan pergerakan kreatif
Penekanan proses daripada produk
i. Seni visual
aplikasi seni (proses mengenal  dan memilih bahan utk hasilkan satu  karya) 
ekspresi kreaftif (penghasilan karya)
apresiasi (menceritakan hasil kerja sendiri dan tunjuk rasa penghargaan terhadap persekitaran dan hasil kerja org lain



TUNJANG PERKEMBANGAN FIZIKAL DAN KESIHATAN

a) Pendidikan Muzik

aktiviti nyanyian, pengalaman  awal untuk mainan perkusi, penghasilan muzik menerusi bahan atau objek improvasi dan apresiasi muzik

b) Drama dan Gerakan Kreatif

aktiviti drama dan gerakan kreatif
Murid diberi peluang untuk bermain peranan, berlakon, menari dan membuat gerakan secara kreatif



TUNJANG SAINS DAN TEKNOLOGI

Merangkumi awal sains, awal matematik, aktiviti pembinaan blok dan penggunaan ICT

a)  Awal Sains

peluang kepada kanak- kanak meneroka alam sekitar guna organ deria  dan peralatan mudah
kemahiran asas proses sains seperti kemahiran memerhati, mengukur dan menggunakan unit bukan piawai, membanding dan mengelas
penerokaan dijalankan ke atas alam hidupan, alam bahan dan alam fizikal
pentingkan penguasaan kemahiran daripada pemerolehan pengetahuan
Sikap terbuka terhadap pandangan dan dapatan daripada hasil penerokaan murid


b)  Awal Matematik

pengalaman awal matematik 
konsep pranombor, nombor, operasi nombor yang mudah, nilai wang, konsep waktu, bentuk dan ruang
penerokaan dijalankan ke atas alam hidupan, alam bahan dan alam fizikal
pentingkan penguasaan kemahiran drp  pemerolehan pengetahuan
Sikap terbuka terhadap pandangan dan dapatan drp hasil penerokaan murid
peluang kpd murid menggunakan komputer
Penggunaan komputer adalah di tahap asas














1 comments:

ChenSiawFen said...

Terima kasih atas perkongsian maklumat cikgu

Post a Comment